O niektórych z tych drzew wspomniałam we wcześniejszych notkach, w tej poświęconej Drzewom Buddy, oraz w notce o Granacie jako owocu z Drzewa Życia, który w indyjskim kulcie roślin poświęcony jest bogini Lalicie, a także Gauri (Parwati) i wszystkim bóstwom ogólnie… Następną notkę chciałabym poświęcić Drzewu Spełniającemu Życzenia jako że doprowadziły mnie do niego przed chwilką dzisiejsze doświadczenia, te o których wspomniałam w notce o Księżycu jako wielkiej perle, ale zanim do niej przejdę chciałabym zamieścić troszkę ogólnych informacji dotyczących Świętych Drzew Indii…
Kult drzew na Półwyspie Indyjskim datowany jest od czasów przedaryjskich. Drzewa symbolizują płodność, witalność i moc siły wegetacji. Reprezentujący łącznik pomiędzy niebiosami i ziemią. Wzmianki o szczególnych drzewach obfitują w mitologii indyjskiej. W niebiańskim ogrodzie boga Indry, zwanym Nandana, znajduje się pięć specjalnie wyróżnionych drzew (pańćawryksza): mandara (Erythrina sricta), której cień uwalnia od dolegliwości i zmartwień; paridźat (Nyctanthes arbor-tristis); samantaka, wzmacniająca męską płodność; harićandana, czyli sandałowiec (Santalum album), który pomijając już piękny zapach, odstrasza złe duchy; kalpataru, posiadające moc spełniania życzeń (Sisyrinchium bermudianum). Niektóre drzewa związane są z poszczególnymi bóstwami lub postaciami mitologicznymi, np. mędrzec Markandeja schronił się w konarach bargadu podczas potopu. Kodeks prawny Manusmryti zawiera listę kar za krzywdzenie drzew. W wielu świątyniach ważnym elementem kultowym jest święte drzewo, tzw. sthala wrykszam.
Niezależnie od kultu świątynnego, w Indiach zachowała się tradycja utrzymywania świętych gajów, co służyło między innymi zachowaniu gatunków szczególnie ważnych ze względu na swoje właściwości lecznicze. Przykładowo w Ghatach Zachodnich w stanie Maharasztra istnieje ponad 200 świętych gajów, zwykle poświęconych Matce Ziemi . Zabronione są tam polowania, wypas zwierząt, a drewno pozyskać można dopiero jak drzewo uschnie. Kult drzew stanowi również ważny element hinduizmu ludowego i śaktyzmu, według którego drzewa zamieszkują żeńskie duchy, zwane jakszi, będące odpowiednikiem Driad..
na obrazie królowa Maya rodząca Buddę pod drzewem śala (Robusta)
a tu już dorosły Budda doznający oświecenia pod Figowcem Pagodowym..
W hinduizmie drzewo to jest symbolem wiedzy duchowej , wszechświata i trimurti : korzeniom patronuje Brahma, pniowi Wisznu a gałęziom i liściom Śiwa.
Przez następne siedem dni po Oświeceniu, Budda kontynuował medytację pod drzewem Bodhi, nie wstając z miejsca. Przez następny tydzień medytował pod kilkoma okolicznymi drzewami (drzewo banyan, drzewo mucalinda i drzewo ket) by w trzecim tygodniu zasiąść ponownie pod drzewem Bodhi.
na podstawie Kultu Roślin w Indiach/Wikipedia
cdn…
Reblogged this on Livia Space.